Stručná historie řetězové paroplavby v datech
Řetězové parníky nahradily ve vleku koně a lidi.......
1825 první řetězová paroplavba byla zavedena ve Francii na trase Paříž-Rouen, 225 km postupně se rozšířila po celé Evropě.
1863 na Labi byl první pokus ředitele Graffa VHMDC (Spojená Hambursko-Magdeburské paroplavební společnosti) v Magdeburku v místě mostu
18.10.1865 koncese pruské vlády umožnila 15.8. 1866 zahájit provoz prvního řetězového parníku podle francouzského vzoru v Magdeburku mezi Buckau a Neustadtem.
1872 řetěz ve Wittenbergu, 1874 řetěz v Hamburku
10.10. 1869 dr. Ing. Ewald Bellingrath iniciator založení společnosti Kette (Ketten-Schleppschiffahrt-Gesellschaft der Oberelbe) s licencí na řetězovou plavbu v Sasku.
1869 V Čechách žádost o licenci Pražská společnost pro plavbu parní a plachetní, která si postupně pořídila tři řetězové parníky a provozovala plavbu do Ústí nad Labem.
1869 Dresden-Loschwitz-Merschwitz 44 km - 1870 Dresden-Schmilka 56 km - 1871 prodloužení řetězu do Magdeburk-Buckau 205 km
5.5. 1872 zkušební plavbou ze Schmilky zahájení provozu na řetězové paroplavby na českém Labi, řetěz do Ústí nad Labem v roce 1874.
V roce 1874 dokončeno dopravní spojení Vídeň-Děčín Rakouské severozápadní dráhy, která si na Labi založila dceřinou Rakouskou severozápadní paroplavební společnost (ÖNWDG)
12.12.1881 Rakouská severozápadní paroplavební společnost (ÖNWDG) odkoupila Pražskou společnost pro plavbu parní a plachetní s vybavením a licencí na řetězovou paroplavbu.
1882 Rakouská severozápadní dráha zřídila překladiště v Děčíně-Loubí, ve stejné době drážďanská Kette vykoupila ostatní německé společnosti provozující řetězovou paroplavbu.
1884 prodloužen řetěz do Litoměřic, 1886 do Mělníka a postupně ÖNWDG koupila další tři parníky
1885 koupila ÖNWDG loděnici v Dresden-Ubigau a do Drážďan vedle kolegů ze saské společnosti Kette přesunula ředitelství společnosti
1890 v Německu došlo k sjednocení železničního tarifu, což bylo dopředu známé a bylo jedním z impulsů investic do plavby.
1898 rušena řetězová paroplavba na úseku Hamburk- Niegripp
1900 ÖNWDG prodloužení licence na řetězovou paroplavbu v Čechách do roku 1925
1906 pronájem lodního parku ÖNWDG spojené kartelové společnosti Vereinigte Elbeschiffahrt Gesellschaft A.G. (VEG)
1908 řetětová paroplavba na českém Labi pouze po Dolní Beřkovice, po roce 1910 po Dolní Kopisty, v roce 1913 po Lovosice
1922 Lodní park od ÖNWDG převzala Československá plavební společnost labská pod kontrolou státu a to včetně řetězové paroplavby a sedmi parníků s řetězem.
1923 řetězová paroplavba zrušena na pruském Labi.
1932 řetězová paroplavba po Střekov, 1936 už jen Střekov-Vatířov a Křešice- státní hranice Bad Schandau.
15.11. 1936 odstraněn řetěz na trase Křešice státní hranice.
1943 zrušena řetězová paroplavba na saském Labi, poslední úsek řetězové paroplavby v Německu - Magdeburk-Rothensee zrušilo spojenecké bombardování 16.1.1945
1942 obnoven provoz Valtířov - Ústí n. L. remorkerem NNVE 1. (Kette No.9), 1945 zabaven ČPSL a ukončen havárií v roce 1947.
2010 otevřena pro veřejnost rekonstrukce řetězového parníku v magdeburském přístavu.
1863 na Labi byl první pokus ředitele Graffa VHMDC (Spojená Hambursko-Magdeburské paroplavební společnosti) v Magdeburku v místě mostu
18.10.1865 koncese pruské vlády umožnila 15.8. 1866 zahájit provoz prvního řetězového parníku podle francouzského vzoru v Magdeburku mezi Buckau a Neustadtem.
1872 řetěz ve Wittenbergu, 1874 řetěz v Hamburku
10.10. 1869 dr. Ing. Ewald Bellingrath iniciator založení společnosti Kette (Ketten-Schleppschiffahrt-Gesellschaft der Oberelbe) s licencí na řetězovou plavbu v Sasku.
1869 V Čechách žádost o licenci Pražská společnost pro plavbu parní a plachetní, která si postupně pořídila tři řetězové parníky a provozovala plavbu do Ústí nad Labem.
1869 Dresden-Loschwitz-Merschwitz 44 km - 1870 Dresden-Schmilka 56 km - 1871 prodloužení řetězu do Magdeburk-Buckau 205 km
5.5. 1872 zkušební plavbou ze Schmilky zahájení provozu na řetězové paroplavby na českém Labi, řetěz do Ústí nad Labem v roce 1874.
V roce 1874 dokončeno dopravní spojení Vídeň-Děčín Rakouské severozápadní dráhy, která si na Labi založila dceřinou Rakouskou severozápadní paroplavební společnost (ÖNWDG)
12.12.1881 Rakouská severozápadní paroplavební společnost (ÖNWDG) odkoupila Pražskou společnost pro plavbu parní a plachetní s vybavením a licencí na řetězovou paroplavbu.
1882 Rakouská severozápadní dráha zřídila překladiště v Děčíně-Loubí, ve stejné době drážďanská Kette vykoupila ostatní německé společnosti provozující řetězovou paroplavbu.
1884 prodloužen řetěz do Litoměřic, 1886 do Mělníka a postupně ÖNWDG koupila další tři parníky
1885 koupila ÖNWDG loděnici v Dresden-Ubigau a do Drážďan vedle kolegů ze saské společnosti Kette přesunula ředitelství společnosti
1890 v Německu došlo k sjednocení železničního tarifu, což bylo dopředu známé a bylo jedním z impulsů investic do plavby.
1898 rušena řetězová paroplavba na úseku Hamburk- Niegripp
1900 ÖNWDG prodloužení licence na řetězovou paroplavbu v Čechách do roku 1925
1906 pronájem lodního parku ÖNWDG spojené kartelové společnosti Vereinigte Elbeschiffahrt Gesellschaft A.G. (VEG)
1908 řetětová paroplavba na českém Labi pouze po Dolní Beřkovice, po roce 1910 po Dolní Kopisty, v roce 1913 po Lovosice
1922 Lodní park od ÖNWDG převzala Československá plavební společnost labská pod kontrolou státu a to včetně řetězové paroplavby a sedmi parníků s řetězem.
1923 řetězová paroplavba zrušena na pruském Labi.
1932 řetězová paroplavba po Střekov, 1936 už jen Střekov-Vatířov a Křešice- státní hranice Bad Schandau.
15.11. 1936 odstraněn řetěz na trase Křešice státní hranice.
1943 zrušena řetězová paroplavba na saském Labi, poslední úsek řetězové paroplavby v Německu - Magdeburk-Rothensee zrušilo spojenecké bombardování 16.1.1945
1942 obnoven provoz Valtířov - Ústí n. L. remorkerem NNVE 1. (Kette No.9), 1945 zabaven ČPSL a ukončen havárií v roce 1947.
2010 otevřena pro veřejnost rekonstrukce řetězového parníku v magdeburském přístavu.